AEROLIFE

Moroccan Tour 2013

Závěr a poděkování

V průběhu 18 dnů jsme přistáli na území osmi států a během 42 letových hodin ulétli 6 500 km s přistáním na 23 místech. Od opuštěných letišť nerozeznatelných od pouště až po nejznámější světové vzdušné přístavy. Naším záměrem však nebylo jen doletět do Afriky a zpět, rádi bychom těch několik málo získaných zkušeností předávali dál všem, kteří o podobném letu uvažují.

Nic z toho by se také nestalo skutečností bez velké podpory našich partnerů. Rádi bychom tímto poděkovali našemu generálnímu sponzorovi, společnosti ABS Jets, za neocenitelné zázemí a největší finanční podporu. Dále společnosti Sprinx systems za finanční podporu a dlouhodobou spolupráci v oblasti IT. Poděkování nevyjádřitelné slovy patří rovněž grafickému studiu Infuse design rovněž za dlouhodobou spolupráci, stejně tak jako akciové společnosti Výstavnictví Praha. Za zapůjčení fotoaparátu Olympus OM-D E-M5 vděčíme společnosti Megapixel, za svěření kamer AEE pak zaslouží uznání Magicam HD Solutions, s.r.o. Pojištění posádky a veškerého vybavení, které jsme nakonec naštěstí nemuseli využít, zajistila AXA Assistance. Společnosti Xerox pak vděčíme za prakticky okamžité a bezplatné vytištění map Maroka jen několik hodin před odletem.

Za podporu přímo v průběhu akce nesmíme zapomenout na mnohé jednotlivce, ať už se jedná o zapůjčení Julky – na Nektaria Raftise, paní Libuši Gonet-Schultzovou za vřelé přijetí a provedení po jednom z nejlepších stejnojmenných šampaňských domů. Zcela jistě zaslouží výraz vděčnosti také pan prezident aeroklubu v Rabatu Alae Ammor a jeho zástupce Garmouma Yahya za mnohé informaci a zajištění hladkého průběhu letu v Maroku. Za pomoc ve Španělsku poté Raúl Barroso, ve Francii Eric Helie. Za technické zajištění akce pak vděčíme již zmíněnému Karlu Tomanovi.

V neposlední řadě pak musíme alespoň takto symbolicky vyjádřit svou vděčnosti za svěřenou důvěru Její Excelenci, velvyslankyni Marockého království, paní Souriyi Otmani. Stejně tak jako panu prvnímu radovi Khalidu Guelzimovi a asistentům paní velvyslankyně paní Silvii Dratvové a panu Antonínu Klamtovi. Nesmíme zapomenout také na paní velvyslankyni ČR v Maroku Michaelu Froňkovou, její asistentku paní Riegerovou a na pana konzula Františka Meda.

Na závěr bych se ještě rád zamyslel nad létáním do zahraničí jako takovým. Každým rokem se stává stále oblíbenějším a k delším či kratším letům se odhodlává více a více českých posádek. Stále však mezi mnohými piloty panují obavy nad náročností těchto letů. V čem však jejich náročnost spočívá? Jedná se o komunikaci v angličtině? Možná ano, tu je ale možné se naučit stejně tak dobře jako českou frazeologii. Nejdříve jen teoreticky na papíře, poté prakticky buď při kratších letech kousek za hranice republiky s instruktorem, nebo vlastně i na českých řízených letištích.

Dalším protiargumentem může být finanční náročnost. Ta je téměř s jakýmkoliv motorovým létáním spojena bohužel poměrně úzce, nutnost vynaložení nemalých finančních částek na zpravidla dlouhé zahraniční lety je nevyhnutelná. S trochou sebezapření se lze ale i tu vyřešit postupným nastřádáním potřebné sumy. Polovina naší posádky (v případě Eurotripu tři čtvrtiny) byla složena z průměrně bohatých (tedy spíše chudých) studentů a šlo to.

Nakonec snad jen rozdílná krajina, nebo jednoduše jiná země a jiný mrav. To bezpochyby ano, ale kvůli tomu to děláme… :-)

Na dlouhých (trvajících řádově týdny) a náročnějších projektech, kdy je potřeba každý den uletět často více než 500 km, je ale skutečným problémem postupná únava posádky. Téměř neustále je potřeba řešit drobné problémy a stresové situace, které sice nejsou nikterak náročné, ale postupem se z malých problémů stává jeden velký. Ten se pak projeví na integritě týmu a pohodě posádky. Za všech okolností je potřeba zabránit tomu, aby se tyto situace přenášely do vzduchu a měly přímý vliv na bezpečnost letu. Jednou za pár dní je třeba upustit páru z hrnce a trošku si odpočinout. V případě výletů s délkou trvání cca do týdne nebo při letech „na dovolenou“ velká část tohoto problému však odpadá a zůstává jen to dobré.

V každém případě se ale jedná o velké životní zkušenosti, které určitě stojí za to. Ať se vám za hranicemi daří!

Fotogalerie

About us Contact